Spanje Blanes 2009 – bekeken vanuit een spurtersoog.

Vrijdag 3 april

Het is weer zover. Geladen met pak en zak komt iedereen weer samen aan het stadion. Het is weer paasvakantie … tijd om op sportstage te gaan. Ook dit jaar trekken we richting Blanes, hotel blaumar.

Na een genoodzaakte stop te Luxemburg (benzine en een leeg toilet zijn immers van belang om spanje te bereiken) gaan de lichten uit en proberen we wat te slapen.

Zaterdag 4 april

Een klapband aan de aanhangwagen met onze koffers erin werd vakkundig vervangen door onze eigenste Jelle en Rudy. Voor de rest geen noemenswaardige voorvallen, neen de busrit verliep vrij rustig dit jaar. Rond de middag konden we dan ook onze eerste blikken werpen op hotel Blaumar.

Blanes was op zijn beurt ook blij ons weer te zien, het zonnetje scheen volop en een zacht windje maakt het aangenaam.

Na een hapje zijn we wat gaan relaxen om te bekomen van de lange busreis. De winkeltjes werden bezocht, het zwembad werd verkend en drank en eten werden ingeslagen.

Om 16uur werd de eerste training ingezet.

Ook Pouke was dit jaar weer aanwezig. Zij vertelde ons het reilen en zeilen van deze week. Zo werden er nog een aantal ‘waarschuwingstips’ gegeven om de daguitstap heelhuids door te komen.

Het hotel zou worden afgehuurd door joden waardoor we dit jaar in de andere bar en restaurant van het hotel terecht kwamen. De pooltafel in de bar werd zowat elke avond ingenomen door de vilvoordse Spartanen.

Zondag 5 april.

Vandaag was het palmzondag. Buschauffeur Ronny bracht enkelen onder ons naar de markt in Tordera, de rest van de bende deed de ochtendtraining.

In de namiddag werd het strand weer volop bezocht. Datzelfde strand bleek moeilijk betreedbaar dit jaar (é Clara J) .

De piste in Lloret De Mar lag er nog steeds hetzelfde bij.

Wel zouden het zeer korte douches worden, hele korte tijd tussen einde van training en het avondeten. Maar, geen klachten, onze buikjes waren zoals steeds goed gevuld na een bezoekje aan het restaurant!

Elke avond was het disco-avond in de bar. Er werd ge-UNO-d  en gedanst.

Maandag 6 april

“Het moet niet altijd lopen zijn!”, dachten een aantal onder ons. En zij maakten dan ook een fietstochtje. Hoewel, zeg maar gerust Tocht! (En hier pleeg ik even plagiaat uit het verslag van sandra) Fietsen richting Platja de trenmal, Lloret De Mar, Platja de Canyelles.

’s Avonds werd er in de bar een bingo- avond georganiseerd door Clara en Gerda. Winnaars kregen een reis en flessen sangria of cava,  de verliezers moesten een mop vertellen. Gelukkig voor onze verliezers hadden we de swai bij … een echte moppentapper!

Dinsdag 7 april

Vandaag wilden de vier stoere kerels onder ons (Lucas, Jelle, Gunther, Diddi) de fietstocht ook wel eens overdoen. Pech voor hen was het dit keer echt wel barslecht weer en ’s avonds hebben we ze dan ook met de bus mee terug naar hotel genomen!

Woendag 8 april

We zitten al in de helft van de stageweek, tijd dus voor een rustdag, ingevuld door een daguitstap. Gids van dienst was dit jaar Bibi. Om 9uur vertrok de bus richting Barcelona. We hebben rondgereden langs de stierenarena, de serada familia en een heel knap ontworpen waterzuiveringsgebouw. En dan was het tijd voor een rondvaart in de haven  van Barcelona, gevolgd door een  bezoekje aan het museu Maritima, met audiogids.

In de namiddag konden we kiezen, de stad zelf op eigen houtje verder verkennen of mee met de gids naar het oude stadsgedeelte.

De wandeling door de stadswijk heeft ons via de Ramblas (met zijn pickpokkets, verschillende kraampjes en entertainers) naar het koningsplein gebracht. Vanavond zou de wedstrijd Barcelona – Bayern Munchen doorgaan, dit plein stond dan ook vol politie om het feestgedruis voor en na de match tot een goed einde te brengen. Van het koningsplein zijn we doorgegaan naar het paleis van de regering van Catalonië, het stadhuis, de kathedraal (met niet te vergeten 3 cypressebomen die respectievelijk staan voor 1. je bent welkom, 2. je kan hier eten en drinken en 3. je kan hier overnachten in een hotel). Afgespoken was dat we om 16u45 terug aan de bus zouden staan. Maar … dat was buiten een winkeltje gerekend waar ze (geloof mij!) heerlijk zelfgemaakt ijs verkochten! Daar konden we niet aan weerstaan!!

En, hop richting de jaarlijks weerkerende traditie: de bodega. Ook dit jaar werd er geproefd van de likeur en charcuterie dat het een lieve lust was en er wordt ook steeds meer en meer gekocht daar in de bodega. Opnieuw geladen met pak en zak rijden we terug richting hotel.

Donderdag 9 april

Donderdag was qua weer zowat de beste dag. Zowat iedereen lag tussen de verschillende trainingen door dan ook te zonnen/zwemmen aan het strand of het zwembad.

Het is de laatste avond en Frans en Frans hadden dit jaar een ware discobus ingelegd.

Het was een helse zoektocht naar de geschikte discotheek. De groep splitste zich na een tijdje op in enerzijds zij die naar dischotheek ‘de zoo’ gingen, en anderzijds zij die naar de ‘colossos’ gingen. Ikzef zat in de colossos. 23uur is nog heel vroeg om weg te gaan, we waren de allereeste in de discotheek. Maar na een dik uurtje kwam er nog ander volk toe en het werd een toffe avond!

Vrijdag 10 april

De laatste dag in Blanes. Enkele zotten (Joanne, Sven, Sofie en Wendy) waren ofwel heel goed uitgerust of zaten nog vol energie van de nacht ervoor, in ieder geval, om 7u30 stonden ze klaar voor de ochtentraining. Voorts werden de valiezen nog gemaakt en in de bus geladen. De rest van de dag probeerden we ons bezig te houden met slapen, lezen, praten, poolen … De regen deed echter een aantal plannen in het water vallen.

En zo werd het wachten tot de bus ons om 16uur kwam oppikken om weer van die lekkere pannenkoeken te gaan smullen in Malgrat De Mar.

Na de pannenkoeken vertrok de bus dan weer genadeloos richting België.

Zaterdag 11 april

Om 10u20 kwamen we aan in Vilvoorde. De bus werd leeggemaakt, er werd afscheid genomen en een lekker ontbijt stond weer klaar.

Dat was het dan weer. Frans & Frans het is weer heel gezellig geworden, we kijken al uit naar volgend jaar!

Iedereen, tot op de tapasavond, 12 juni in d’oude school in Weerde!